NOVEMBERSTILLHET.....og 100 % blå himmel

Satt ute på terrassen ei stund idag, med kaffekoppen og en bunke reklame, som minte oss på hva som kommer snart. Og vi er nokså klare til å ta imot! Bare blafringen av spurv og kjøttmeis hørtes rundt foringstreet, det var blikkstilt og sola varmet faktisk littegrann, 7. november! Da begynte snekkerpensjonisten og borre og hamre under terrassen, så da var idyllen brutt for denne gang.
Det som er sikkert, er at vinteren er på vei, med frosne plener og bed, tross sol hver dag (nesten, da:)
Har gått rundt i dag og lagt en blanding av løv og kompost på de rosene som har podested. De andre (de fleste) vokser på egen rot, og i år lærte noen meg at de trenger ikke toppdekke. Så da prøver vi det, og ser hva som skjer. Men de stiklingene jeg planta ut i høst, de har fått litt ekstra rundt røttene.
Trosten elsker dette dekket, og soper rundt med nebbet, slik at det havner der det ikke skal være. Finner sikker både makk og andre godsaker der - så vi ser litt stort på den saken.


Pleier å fylle vann i et lite fuglebad hver dag, for alt fryser nå, og fuglene er glade for litt å drikke. Og de er som dattera vår, liker å bade hele året!


Jeg plukket av knoppene på rosene - det var temmelig mange - vet ikke om det er nødvendig, men gjør det på noen, likevel. De store buskene står med røde nyper, det er jo også veldig fint.
Villrosa har også masse nyper nå, pleier å plukke nypene og lage lenke av dem, blir fine dekorasjoner når de tørker.
Det er igrunnen godt at hagen går inn i vinterdvalen nå, det har vært en lang og flott sesong - med masse blomstring og god grønnsaksavling. Rikelig med fin blåbær og bringebær i skogen, og sopp for den som vil ha det. I drivhuset kom det så masse fiken, at jeg kunne unne meg den luksus å koke fikenmarmelade av egen frukt. Men all tomaten ble moden, så det ble ikke syltetøy med grønne tomater, pære og ingefær. Kanskje neste år?

Ser at det blir overdådig blomstring på rhododendron til våren, en glede å vente på, sorterte frøposer i dag, nok en glede...blir nok fullt i drivhuset til neste vår også, ja - Og der og der og der osv. har jeg satt ned nye, spennende løker. 

Det er kanskje ikke så lurt å si det høyt, men jeg er sikker på at jeg har mange hagevenner med meg når jeg sier at jeg ønsker meg et stabilt snedekke før det blir enda kaldere. Ser på FB at mange har fått sne allerede, den kommer som julaften på kjerringa hvert år. Og hageeierne er fornøyde, ser jeg - hagen har godt av ei dyne om vinteren. Liker ikke barfrost! Så vi får bare vente og se hva som kommer dalende etterhvert. Nå skal jeg lettsalte lange, og ha nytrukken torsk med hvit saus og stekt løk til middag. Heldig som har fiskervenner :-)
Og fine solnedganger om vinteren! Og gode hagevenner!


Kommentarer

  1. Så koselig å se og lese. Nydelig solnedgang! Jammen har vi hatt det fint i år. Lang sesong men nå er det kaldt her også. - 4 grader og klar himmel. Kan kanskje bli litt skummelt om det ikke kommer litt snø. Ha det riktig fint. Hilsen fra Liv

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!

LITT FØR 17. MAI....dårlig vær i vente!