OKTOBERSOMMER.....og ikke is på dammen!

Det er et godt tegn - isfri dam -  at kulda ikke er altfor streng ennå, selv om plenene er hvite om morgenen. Rimet forsvinner ganske kjapt når sola klatrer litt opp på himmelen. Selv om den er ganske lav nå, så er den varm og deilig i solveggen på terrassen, der vi har spist lunsj og middag hver dag i to uker! Temperaturen har sunket til 10 grader midt på dagen, så vi føler jo hvor vi er på vei, men nyter disse herlige, vindstille, skyfrie dagene.
Har gjort hagen klar for vinteren nå, planta tulipaner og andre vårløker og flytta de plantene som skulle flyttes. Plenene er slått for siste gang, nå vaskes plenklipperen.
Hagelaget var her i hagen med Jostein fra Hageland Slætta helt i slutten av september. Han beskar eple-og plommetre, rydda kraftig opp i bærbuskene og skar barlind på rett måte. Etterpå var det nystekte snurrer, kaffe, utlodning og masse god hageprat på terrassen. Da vi var ferdig - kom regnet. Flaks!

I dag vaska jeg drivhuset, og rydda grundig i og rundt. I ei krukke med hengende jordbær, fant jeg faktisk et modent bær som smakte deilig :-)
Det er alltid noe som blomstrer sent på høsten også, og jeg elsker sedum, både høye og lave. Min favoritt er Elsies Gold, den er utrolig fin og blomsterrik. Den laveste husker jeg ikke navnet på, men den er utrolig fin både med det grå bladverket og de knallrosa blomstene.


I lyngbedet er det alltid noe som blomstrer, den ene ved steinen, heter Bonita - og den andre som blomstrer heter Erica spiculifolia.

Rosene er faktisk i blomst ennå, om enn i beskjeden mengde. Til og med vakre Madam Boll åpna en blomst i går. Aspirin, ei lekker hvit rose, står med flere blomster.



Den er en stilkling, er så spent på om den blir fin neste vår. Da skal den ut i bedet. Har også et par fine stiklinger av Gertrude Jekyll - tror de skal få bo i drivhuset i vinter, alle tre.

For tre år siden sådde jeg frø fra en nype jeg plukka i Italia. Den har gleda meg siden, og blomstrer hele sesongen. Tror den har den beste dufta av alle rosene mine. Synd jeg ikke vet hva den heter. Den bor også i drivhuset om vinteren.



Det skal også montbretia Emily McKensie, som gløder i krukka si. Er nok tryggest å ta den inn, har jeg erfart.

Sola går snart ned på "vår " side av Bud nå, og det resulterer i det vakreste fargespill. Fortsatt god høst. Men hvor er alle sommerfuglene, her er jo nesten ingen?






Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

VÅREN HAR STARTA...etter heftig vårvinter

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!